Formularz kontaktowy
Podaj swój adres e-mail
Nieprawidłowy adres e-mail
Prosimy o podanie numeru telefonu - ułatwi to nam dalszy kontakt
Sprawdź czy wpisałeś poprawnie numer i upewnij się że ma 9 cyfr
Musisz zaakceptować regulamin
Twoje dane osobowe są przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności.
Dziękujemy
Twoje dane zostały przesłane i zapisane w systemie. Wkrótce skontaktujemy się z Tobą i przekażemy dalsze instrukcje.
Ups! Coś poczło nie tak podczas przesyłania formularza.
Zamknij

Niezapłacony rachunek za gaz. Co nam grozi?

Wyjaśniamy, czy i kiedy gazownia może odłączyć gaz
Foto: pixabay
Przenoszę numer
Nowy numer
Abonament
Na kartę
Z telefonem
Bez telefonu
Dla domu

Kilkudniowe opóźnienie w płatności rachunku nie wiąże się jeszcze z poważnymi konsekwencjami. Przy dłuższej zwłoce może nam jednak grozić nawet odłączenie gazu.
Wypróbuj tani abonament od Premium Mobile
Płać nawet 16,70 miesięcznie
W skrócie:
  • Brak zapłaty przez kilka dni nie wiąże się z poważnymi skutkami.
  • Odłączenie następuje dopiero po kilkudziesięciu dniach po upływie terminu zapłaty.
  • Koszt wznowienia dostaw gazu po jego odłączeniu zależny jest od danego dostawcy.

Gdy dostajemy rachunek za gaz, przy kwocie do zapłaty zawsze widnieje termin płatności. Najpóźniej w tym dniu powinniśmy spłacić zobowiązanie - możemy to oczywiście zrobić wcześniej. Co jednak, jeśli się spóźnimy?

Nie zapłaciłem rachunku za gaz

Jeżeli opóźnienie potrwa kilka lub kilkanaście dni, nic poważnego się nie stanie. Dostawca będzie jednak mógł doliczyć nam do następnego rachunku odsetki za zwłokę. Ich wysokość reguluje prawo – to 7% w skali roku, więc kilka dni, czy nawet tygodni, spóźnienia nie wpłynie znacząco na koszty. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli spóźnimy się z zapłatą o 30 dni.

Kiedy gazownia może odłączyć gaz?

Jeśli przekroczymy termin o 30 dni dostawa gazu nie zostanie automatycznie wstrzymana. Wcześniej nasz dostawca wyśle nam na piśmie wezwanie do zapłaty. Warto pamiętać, że za wysłanie takiego monitu dostawca może obciążyć nas dodatkowymi kosztami.

Od momentu otrzymania powiadomienia mamy jeszcze 14 dni na uregulowanie naszego rachunku. Jeżeli nie zapłacimy w tym terminie, nasz dostawca będzie mógł odciąć nam gaz.

Po tym czasie powinni pojawić się technicy, a spłata należności bez dodatkowych kosztów nie będzie możliwa. W niektórych przypadkach firma może się zgodzić na rozłożenie opłat na raty i niewstrzymywanie dostaw.

Chcąc ustalić takie warunki, najkorzystniej będzie udać się do punktu obsługi klienta lub skontaktować się przez infolinię. Istnieje także możliwość zapytania przez Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta - powinniśmy jednak liczyć się możliwym dłuższym czasem odpowiedzi, co w omawianej sytuacji jest dość ryzykowne.

Gdy odbiorca znajduje się w wyjątkowo trudnej sytuacji finansowej, może zgłosić się do ośrodka pomocy społecznej po specjalny zasiłek celowy. W zależności od przypadku może on podlegać zwrotowi lub być bezzwrotny.

Jeżeli prowadzisz firmę i Twoim zdaniem ceny za gaz są za wysokie, możesz poszukać tańszej oferty i bezpłatnie zmienić dostawcę gazu. Warto skorzystać z porównywarki cen gazu Rachuneo.

Odcięcie gazu bez powiadomienia

Odcięcie dostaw gazu bez wcześniejszego powiadomienia nie powinno się zdarzyć. Może jednak okazać się, że nie odebraliśmy wezwania do zapłaty, a mimo to dostawy zostały wstrzymane. Zgodnie z prawem, w przypadku nieodebrania wezwania, 14 dni na uregulowanie opłat liczone jest od daty wystawienia pierwszego awizo. 

Wstrzymanie dostaw gazu może być też spowodowane nieszczelną instalacją. Jeżeli firma zajmująca się kontrolą instalacji gazowych stwierdzi, że pojawiły się uszkodzenia, gaz zostanie odcięty. Wtedy ponowne dostawy rozpoczną się dopiero po naprawieniu uszkodzeń i poinformowaniu sprzedawcy gazu o jej dobrym stanie.

Czy wiesz że:

W przypadku informacji o odłączeniu gazu możesz złożyć reklamację. Do czasu jej rozpatrzenia dopływ gazu nie zostanie odcięty.

Odłączyli mi gaz – co robić?

Aby przywrócić dostawę gazu, przede wszystkim musimy uregulować wszystkie – bieżące i zaległe – rachunki za gaz. To jednak nie koniec kosztów – będziemy musieli zapłacić też za wstrzymanie i wznowienie dostaw. Tutaj koszt zależny jest od konkretnej firmy. Po uregulowaniu zaległości musimy skontaktować się z naszym dostawcą gazu.

Poniżej przedstawiamy tabelę z danymi kontaktowymi do poszczególnych firm.

Numery telefonów do

PGNiG: 22 515 15 15

Duon: 61 102 72 22

Tauron: 32 606 0 606

PGE: 422 222 222

Energa: 555 555 555

PPE: 22 323 33 33

Novum: 801 048 048

Elektrix: 22 844 71 33

Czy grozi nam odcięcie dostaw gazu zimą?

Pogłębiający się w Europie kryzys energetyczny i gazowy sprawia, że coraz częściej słyszymy o pesymistycznych prognozach odcięcia dostaw gazu w nadchodzącym sezonie grzewczym. Czy Polska ma czego się obawiać? Czytaj więcej w naszym artykule: “Czy grozi nam racjonowanie gazu ziemnego w 2022 roku?”

Zmień swojego operatora GSM przez internet
Obniż swoje faktury!
Porównaj ceny energii w Twoim regionie