Niezapłacony rachunek za gaz. Co nam grozi?

Wyjaśniamy czy i kiedy gazownia może odłączyć gaz
Foto: pixabay
Kilkudniowe opóźnienie w płatności rachunku nie wiąże się jeszcze z poważnymi konsekwencjami. Przy dłuższej zwłoce może nam jednak grozić nawet odłączenie gazu.
Artykuł w skrócie:
  • Brak zapłaty przez kilka dni nie ma poważnych skutków.
  • Odłączenie następuje dopiero po kilkudziesięciu dniach po upływie terminu zapłaty.
  • Ponowne podłączenie gazu u największego operatora to koszt 169,37 zł.

Gdy dostajemy rachunek za gaz, przy kwocie do zapłaty zawsze widnieje również termin płatności. Do tego dnia wpłata powinna znaleźć się na koncie dostawcy. Co, jeśli się spóźnimy?

Nie zapłaciłem rachunku za gaz

Jeżeli opóźnienie potrwa kilka lub kilkanaście dni, nic poważnego się nie stanie. Dostawca będzie jednak mógł doliczyć nam do następnego rachunku odsetki za zwłokę. Ich wysokość reguluje prawo – to 7% w skali roku, a 7% ze 100 zł zaległości to tylko 7 zł, więc kilka dni czy nawet tygodni spóźnienia nie wpłynie znacząco na koszty. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli spóźnimy się z zapłatą o 30 dni.

Kiedy gazownia może odłączyć gaz?

Jeśli przekroczymy termin o 30 dni dostawa gazu nie zostanie automatycznie wstrzymana. Wcześniej nasz dostawca wyśle nam na piśmie powiadomienie o zamiarze odłączenia. Warto pamiętać, że za wysłanie takiego monitu dostawca może obciążyć nas dodatkowymi kosztami. Od momentu otrzymania powiadomienia mamy jeszcze 14 dni na uregulowanie naszego rachunku. Jeżeli nie zapłacimy za rachunek w tym terminie, nasz dostawca będzie mógł odciąć nam gaz. Jeżeli naszym zdaniem sumy, które płacimy za gaz są za wysokie, możemy poszukać tańszej oferty i bezpłatnie zmienić dostawcę gazu. Warto skorzystać z porównywarki cen gazu Rachuneo.

Czy wiesz że:

W przypadku informacji o odłączeniu gazu możesz złożyć reklamację. Do czasu jej rozpatrzenia dopływ gazu nie zostanie odcięty.

Jesteśmy pierwszym w Polsce serwisem, który pomaga zmienić dostawcę energii
Sprawdź ile zaoszczędzisz

Odłączyli mi gaz – co robić?

Aby przywrócić dostawę gazu przede wszystkim musimy uregulować wszystkie – bieżące i zaległe – rachunki za gaz. To jednak nie koniec kosztów – będziemy musieli zapłacić też za wstrzymanie i wznowienie dostaw. Ponowne przyłączenie według stawki największego operatora systemu dystrybucyjnego – Polskiej Spółki Gazownictwa to koszt 169,37 zł. Po uregulowaniu zaległości musimy skontaktować się z naszym dostawcą gazu.

Poniżej przedstawiamy tabelę z danymi kontaktowymi do poszczególnych firm.

Numery telefonów do PGNiG:

Mazowsze: 22 637 46 04

Wielkopolska: 801 888 989 lub 61 851 46 01

Pomorze: 58 325 99 02

Region Karpacki: 12 687 46 05

Dolny Śląsk: 801 301 801 lub 32 303 07 16

Górny Śląsk: 32 391 23 03

__________________

Tauron: 32 606 0 606

PGE: 422 222 222

Energa: 555 555 555

Novum: 801 048 048

Duon: 800 80 70 60 lub 61 66 41 860

Elektrix: 22 844 71 33

Gospodarstwo domowe z centrum Warszawy zużywa rocznie średnio 2400 kWh energii elektrycznej i korzysta z taryfy całodobowej. Po zmianie dotychczasowego dostawcy prądu i wybraniu taryfy lepiej odpowiadającej stylowi życia rodziny, może zaoszczędzić i obniżyć rachunki nawet do około 170 złotych w skali roku.

3 miesiące w bonusie

Dla porządku warto dodać, że oferta dotyczy najpopularniejszej taryfy energii elektrycznej dla gospodarstw domowych - G11. To taryfa jednostrefowa, w której cena 1 kilowatogodziny jest stała przez całą dobę, bez względu na porę dnia (taryfa G12), czy dzień tygodnia (taryfa G12w).

Gwarancja stałej ceny, czyli spokojna głowa?

Ogromna różnica pomiędzy Lumi a Innogy, która może podziałać na wyobraźnię ekonomiczną warszawiaków to ochrona przed wahaniami cen energii. Od niedawna firmy energetyczne znacznie podwyższają stawki i ceny prądu są coraz większe. W takiej sytuacji gwarancja stałej ceny w czasie obowiązywania umowy z Lumi (umowa podpisywana jest na 24 miesiące) może być istotnym argumentem za zmianą dotychczasowego dostawcy energii na Lumi.

Tu jedno zastrzeżenie: gwarancja dotyczy wyłącznie cen energii czynnej, to znaczy faktycznego zużycia prądu. Gwarancja nie chroni nas przed wzrostem cen dystrybucyjnych energii, czyli kosztów jej dostarczenia od Lumi do odbiorcy. Taki zapis w umowie nie jest niczym niezwykłym; to praktyka rynkowa stosowana przez zdecydowaną większość, jeśli nie wszystkich dostawców i sprzedawców energii, oferujących gwarancję stałej ceny.

Zmiana na Lumi - prosta i szybka 

Na Rachuneo, dzięki nowemu cyfrowemu procesowi podpisywania umowy, można dużo szybciej i wygodniej zmienić sprzedawcę energii. Cały proces odbywa się elektronicznie, bez potrzeby wychodzenia z domu, czy czekania na kuriera, a wszystkie formalności załatwisz za pomocą urządzenia z dostępem do internetu. Oferujemy też darmową opiekę indywidualnego doradcy, który przeprowadzi Cię przez całą procedurę i pomoże w razie wątpliwości. Wszystkie pytania kierować można na naszego maila lub kontaktować się telefonicznie: +48 508 655 539 (pon-piąt 9-17)

Warto jednak też wiedzieć, że w przypadku odstąpienia od umowy przed upływem 24 miesięcy klienci będą zmuszeni zrekompensować Lumi koszty utraconych korzyści. Jeśli klient wycofa się z umowy np. po 3 miesiącach suma opłat, jakie będzie musiał zapłacić Lumi wyniesie 383,79 zł. Na tę kwotę składa się jednorazowa opłata za wcześniejsze odstąpienie od umowy w wysokości 300 zł oraz 125,79 zł zwrotu opłat abonamentowych za pozostałe 21 miesięcy (5,99 zł miesięcznie).

Porównaj ceny energii w Twoim regionie