Kiedy i po co przepisywać licznik prądu?
Licznik prądu musisz przepisać, gdy kupujesz, sprzedajesz lub wynajmujesz dom, mieszkanie czy inny lokal.
- Jeśli to ty będziesz właścicielem mieszkania, dzięki przepisaniu licznika na siebie będziesz rozliczać się na własny rachunek, bez ryzyka posądzenia o nielegalny pobór prądu, czy odpowiadania za długi poprzednika.
- Jeśli sprzedałeś mieszkanie lub dom, albo wynająłeś je innej osobie, powinieneś i powinnaś zadbać o to, by licznik został przepisany na nowego właściciela lub wynajmującego, dzięki temu faktury za energię będą wystawiane już na nowych lokatorów i nowe lokatorki.
Każdej ze stron powinno więc zależeć na uporządkowaniu spraw związanych z przepisaniem licznika, taka przezorność może zaoszczędzić wiele nieprzyjemności w przyszłości.
Istnieje jeszcze kolejna sytuacja, niezwiązana z decyzjami mieszkaniowymi, w której licznik energii elektrycznej powinien być przepisany. Jest to śmierć właściciela lub właścicielki mieszkania.
- Jeśli zmarł właściciel lub właścicielka mieszkania, to do przepisania licznika niezbędny będzie akt zgonu. Prawo do przepisania licznika lub rezygnacji z umowy ma osoba współzamieszkująca z osobą zmarłą i posiadająca prawo do lokalu (np. małżonek). Jeżeli mieszkanie zostało podarowane komuś w spadku, wówczas oprócz aktu zgonu potrzebne będzie sądowe postanowienie o spadku lub notarialny akt poświadczenia dziedziczenia. Przepisanie licznika prądu po śmierci właściciela lub właścicielki jest niezwykle ważne z uwagi na potencjalne awarie (np. instalacji gazowej).
Dokumenty potrzebne do przepisania licznika energii elektrycznej
Do przepisania licznika prądu konieczne są:
- akt własności lub umowa o najmie lokalu - oba te dokumenty umożliwiają przepisanie licznika prądu na wynajmującego lub nowego właściciela,
- twój dowód tożsamości,
- wniosek oraz protokół zdawczo-odbiorczy potwierdzający stan rzeczywisty licznika w momencie przejmowania mieszkania, domu czy innego lokalu, podpisany jest przez dwie strony umowy - poprzedniego i nowego użytkownika lub ich pełnomocników. Taki protokół można sporządzić samodzielnie, albo pobrać ze strony internetowej aktualnego dostawcy prądu.
- akt zgonu, postanowienie o spadku lub notarialny akt poświadczenia dziedziczenia (wyłącznie w przypadku śmierci właściciela lub właścicielki)
Kto może pomóc w przepisaniu licznika?
Często w procesie kupna czy najmu uczestniczy też agent nieruchomości i to właśnie on może pomóc sporządzić poprawny protokół zdawczo-odbiorczy licznika prądu. Jego pomoc pozwoli uniknąć błędów, a zmniejszy ryzyko powstawania konfliktów między starym a nowym właścicielem mieszkania, domu lub lokalu.
Czy wiesz, że:
przepisanie licznika u każdego z dostawców prądu może różnić się pewnymi szczegółami? Aby uniknąć nieporozumień i nieprzyjemności, koniecznie zapoznaj się ze szczegółami u aktualnego dostawcy energii.
Jak zacząć z przepisaniem licznika na inną osobę?
Przepisanie licznika prądu nie jest ani trudne, ani czasochłonne, zatem nie ma też powodu, żeby z tym zwlekać. Im szybciej przepiszemy licznik energii, tym mniejsza szansa, że będziemy mieć jakieś problemy związane z zaległymi opłatami nowego czy poprzedniego właściciela. Pamiętaj, że zaległości w rachunkach mogą spowodować odłączenie prądu. To rodzi kolejne koszty, związane z ponownym przyłączeniem prądu.
Ile trwa przepisanie licznika
U niektórych dostawców możesz przepisać licznik przez internet, u innych konieczne jest przesłanie papierowego wniosku pocztą, a w niektórych przypadkach aby załatwić sprawę, trzeba iść do punktu obsługi klienta. Po wypełnieniu niezbędnych dokumentów, które jak już wspominaliśmy, najczęściej znajdują się na stronie internetowej sprzedawcy prądu, nowi właściciele licznika mogą spodziewać się krótkich, najwyżej kilkunastodniowych terminów załatwienia sprawy.
W Enerdze możesz złożyć wniosek i przesłać dokumenty online (poprzez formularz), przez telefon lub w salonie sprzedaży. W Enei wypełnione dokumenty możesz wysłać na adres korespondencyjny, przesłać skan formularzem lub odwiedzić Biuro Obsługi Klienta. W PGE przepisanie umowy na nowego właściciela jest możliwe za pośrednictwem złożenia wniosku online i podpisaniem dokumentów podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym. Możesz także zgłosić przepisanie właściciela licznika na infolinii PGE. W Innogy oraz w Tauronie możesz złożyć wniosek online, bez wychodzenia z domu lub skorzystać z infolinii.
Przepisanie licznika energii jest konieczne, aby zabezpieczyć się na wypadek problemów związanych z płatnościami za prąd – zarówno ze strony poprzedniego, jak i nowego użytkownika. Zaległości w opłatach mogą spowodować odłączenie prądu, a także konieczność uregulowania bieżących rachunków, zadłużeń, kosztów windykacji i opłaty za ponowne przyłączenie.
Przepisanie licznika krok po kroku
1. Spisanie danych/odczytanie stanu licznika - najważniejszym krokiem do przepisania licznika energii elektrycznej jest dokładne spisanie z niego danych, przy udziale nowego oraz poprzedniego właściciela lub najemcy. Dane te należy wpisać do protokołu zdawczo-odbiorczego zawierającego informacje o bieżącym stanie licznika.
Licznik indukcyjny ma charakterystyczną aluminiową tarczę i przeskakujące cyfry na tarczy (miernik). W przypadku tego licznika należy podać stan zużycia kWh widoczny na mierniku, bez zer z przodu.

W przypadku licznika elektronicznego stan podawany jest w postaci kodu wyświetlanego w górnym lewym rogu licznika. Stan licznika podajemy zawsze w pełnych kWh, bez cyfr po kropce lub przecinku. Dodatkowe informacje, jak odczytać licznik, znajdują się zazwyczaj na obudowie licznika.


2. Wypełnienie protokołu zdawczo-odbiorczego - jest dostępny na stronach wszystkich Operatorów Systemu Dystrybucyjnego (OSD). Protokół można pobrać ze strony swojego OSD, wydrukować i wypełnić, podając odczyty licznika oraz podpisać.
Najważniejsze terminy używane w protokole zdawczo-odbiorczym:
- PPE (Punkt Poboru Energii) – znajdziesz go na fakturze za energię, ma następującą postać np. PL0000010223400000000000002191800, (590)(3224)(S1S2S3S4S5S6S7S8S9S10)(K). Każdy OSD posługuje się nieco odmiennym numerem punktu poboru energii, ma on natomiast zazwyczaj 18 znaków.
- nr licznika - znajdziesz go na liczniku lub na fakturze za prąd,
- stan licznika I strefa (taryfa całodobowa/WT) – ilość energii zużytej w taryfie całodobowej, gdzie cena prądu jest taka sama bez względu na porę dnia, czy dzień tygodnia, dotyczy klientów, którzy mają liczniki jednostrefowe i korzystają z taryfy G11,
- stan licznika II strefa (taryfa nocna/pozaszczytowa/NT) - ilość energii zużytej w taryfie dwustrefowej, gdzie cena prądu w nocy i w weekendy jest niższa niż w ciągu dnia, dotyczy klientów, którzy mają liczniki jednostrefowe i korzystają z taryfy G12, G12w i inne z oznaczeniem G12.
- Zdjęcie - do protokołu można dołączyć zdjęcie aktualnego stanu licznika. W przypadku jakichkolwiek problemów np. nieczytelnych danych, będziesz mieć dowód na to, jaki faktycznie był stan licznika.
- Przekazanie protokołu dostawcy - z wypełnionym protokołem, aktem własności lub umową o najmie, a także z dokumentem tożsamości musisz pójść do siedziby dostawcy prądu i tam podpisać nową umowę. Jeśli Twój dostawca daje Ci taką możliwość, protokół z załącznikami możesz wysłać też pocztą lub przez internet. Większość dostawców daje także możliwość podpisania umowy online. To dobry moment, aby zastanowić się, czy chcesz kontynuować współpracę z aktualnym operatorem, czy może chcesz zmienić dostawcę prądu na innego.
Dowiedz się więcej na temat przepisywania licznika krok po kroku.
Co dalej z protokołem zdawczo-odbiorczym?
Protokół zdawczo-odbiorczy licznika należy dostarczyć do firmy energetycznej, która dostarcza nam energię elektryczną. Jest kilka sposobów, by to zrobić:
- Osobiście: w Biurze Obsługi Klienta
- Przez telefon: poprzez infolinię
- Online: wypełniając odpowiedni formularz lub wniosek online z podpisem kwalifikowanym czy profilem zaufanym
- Drogą pocztową: wysyłając na adres korespondencyjny firmy energetycznej
Pamiętaj, że mobilne biura obsługi klienta (E-BOK i m-BOK) wymagają od Ciebie założenia konta na stronie firmy. Dopiero wówczas zyskujesz dostęp online do swoich umów i rachunków.
Zmiana właściciela licznika a zmiana dostawcy prądu
Przepisanie licznika na nowego właściciela a zawarcie nowej umowy z nowym dostawcą prądu, to dwie różne rzeczy. Jeśli jesteś nowym właścicielem licznika w domu lub mieszkaniu, możesz wybrać nową, lepszą ofertę prądu u innego sprzedawcy energii. Warto zastanowić się nad dodatkami w ramach nowej umowy na sprzedaż energii elektrycznej. W zakresie sprzedaży energii elektrycznej firma Enea oferuje pomoc fachowców na wypadek domowych awarii. W PGE Obrót S.A. znajdziesz oferty, które posiadają zarówno rozszerzone jak i podstawowe pakiety z pomocą fachowców. Firma Tauron, Innogy oraz Energa proponuje oferty z zieloną energią. Warto zastanowić się także nad sprzedawcami alternatywnymi. Nowi sprzedawcy prądu proponują często gwarancję ceny lub bezpieczny mechanizm indeksowania stawki.
Według niektórych dostawców prądu zmiana użytkownika energii nie jest tym samym, co zerwanie umowy z dostawcą. Niestety prawo nie reguluje tej kwestii. Jeśli więc nowy właściciel zamierza zmienić umowę z operatorem, to właśnie on ponosi ewentualne koszty związane z tymi zmianami (np. kary umowne za zarwanie umowy). Aby uniknąć sporów konsumenckich, musisz więc dokładnie zapoznać się ze szczegółami u aktualnego dostawcy, zanim ostatecznie zdecydujesz się na nową umowę.
Przepisywanie licznika energii elektrycznej to i tak idealny moment, aby porównać oferty operatorów, wybierając tę najlepszą. Jeśli chcesz zmienić sprzedawcę prądu, ale nie masz na to czasu lub nie lubisz tego typu formalności, możesz skorzystać z pomocy firmy, która pośredniczy przy zmianie dostawcy energii i załatwia wszystko za Ciebie. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że zrobisz to skutecznie i bez żadnych kar. W zmianie dostawcy energii, załatwianiu formalności i analizie bieżącego rachunku wesprze cię np. Rachuneo.pl, który tworzy rzetelne porównywarki i kalkulatory internetowe.