Ponowne podłączenie prądu - ile trwa i ile kosztuje

Oraz co robić i gdzie dzwonić
fot. pixabay
Odłączenie prądu może zdarzyć się każdemu, a ponowne przyłączenie do sieci kosztuje czas i pieniądze. W tym artykule napiszemy, co zrobić, żeby odzyskać prąd i jakie wiążą się z tym koszty.
Artykuł w skrócie:
  • Ponowne podłączenie licznika energii elektrycznej kosztuje ok. 100 zł.
  • Główne powody odłączenia prądu to nieopłacone rachunki, uszkodzona instalacja, nielegalny pobór prądu.
  • Odcięcie prądu jest natychmiastowe jeśli instalacja jest uszkodzona, nielegalnie pobieramy energię.
  • Jeśli zalegasz z opłatami prąd masz od kilkunastu do kilkudziesięciu dni na zapłacenie rachunków.
  • Dodatkowo będziesz musiał zapłacić odsetki i koszty wysłanych do ciebie wezwań.

W jakich sytuacjach możemy zostać odłączeni od prądu?

Odłączenie prądu z naszej winy

Odcięcia prądu i kosztów za jego ponowne przyłączenie możemy się spodziewać, jeśli:

  • o 30 dni przekroczyliśmy wskazany na fakturze termin zapłaty rachunku.
  • instalacja elektryczna jest uszkodzona lub ma jakąś wadę,
  • nielegalnie pobieramy energię, czyli po pobieramy prąd poza licznikiem,

W ww. przypadkach wina leży po naszej stronie, dlatego za ponowne przyłączenie prądu będziemy musieli zapłacić. Najpierw jednak będziemy musieli naprawić sytuację, instalacje i zapłacić rachunki.

Odłączenie prądu nie z naszej winy

Odłączenie prądu może się nam przydarzyć także nie z naszej winy, np. gdy zaleje nas sąsiad, a to spowoduje zwarcie instalacji. W takiej sytuacji co prawda będziemy musieli zapłacić za ponowne przyłączenie prądu, ale zwrotu kosztów możemy domagać się w ramach odszkodowania lub ubezpieczenia.

Czy wiesz, że:

Nie ma znaczenia, z jakim sprzedawcą prądu masz umowę, ale to w jakim obszarze dystrybucji energii mieszkasz. W Polsce jest 5 obszarów dystrybucyjnych, przypisanych do 5 operatorów: Enea, Energa, PGE, Innogy, Tauron.

Odłączenie za niezapłacone rachunki za energię - co robić, z kim się kontaktować?

Najpierw zapłać wszystkie zaległe rachunki - w przypadku wszystkich sprzedawców to najważniejszy krok, dopiero potem kontaktuj się ze sprzedawcami prądu.

Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie przewodnik, co robić, z kim i jak się skontaktować, jeśli powodem odcięcia od prądu są niezapłacone rachunki.

ENEA

  1. Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) na adres kontakt@enea.pl. W tytule wiadomości wpisz „Windykacja”, a w treści wiadomości podaj numer telefonu do siebie.
  2. Po zaksięgowaniu wpłaty na koncie Enea i potwierdzeniu, że kwota spłaty zgadza się z kwotą zaległości Enea wznowi dostawy prądu.

ENERGA

  1. Po zaksięgowaniu wpłaty na koncie Energii i potwierdzeniu, że kwota spłaty zgadza się z kwotą zaległości Energii wznowi dostawy prądu. Energa nie wymaga przesłania potwierdzenia wpłaty.
  2. Jeśli chcesz przyspieszyć ponowne przyłączenie do prądu, idź z dowodem wpłaty do dowolnego Punktu Obsługi Klienta.

PGE

  1. Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) na adres serwis@gkpge.pl.
  2. Zadzwoń do PGE pod numer telefonu: 422 222 222 - powiedz, że zapłaciłeś zaległe rachunki, a potwierdzenie wpłaty wysłałeś mailem. W trakcie tej rozmowy ustalisz PGE dalsze kroki.

Innogy

  1. Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) na adres informacja@innogy.com.
  2. Zadzwoń pod numer 22 821 46 46 - powiedz, że zapłaciłeś zaległe rachunki, a potwierdzenie wpłaty wysłałeś mailem. W trakcie tej rozmowy ustalisz termin wznowienia dostawy energii elektrycznej.

Tauron

  1. Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) na adres dom@tauron.pl.
  2. Zadzwoń pod numer 32 606 0 606 i powiedz, że zapłaciłeś zaległe rachunki, a potwierdzenie wpłaty wysłałeś mailem. W trakcie tej rozmowy ustalisz termin wznowienia dostawy energii elektrycznej.

Odcięcie od prądu spowodowane awarią instalacji, licznika i innymi przyczynami - co robić, z kim się kontaktować?

W zależności od powodu wyłączenia i sprzedawcy, procedury mogą się nieco od siebie różnić. Jeśli zostałeś odcięty od prądu z innych powodów, niż niezapłacone rachunki, albo nie wiesz, co jest przyczyną odłączenia - skontaktuj się ze swoim sprzedawcą energii.

Ile kosztuje ponowne podłączenie prądu u operatorów?

Poniżej znajdziesz aktualne opłaty przyłączeniowe operatorów. W tabeli znajdziesz też kontakty do sprzedawców:

Wysokość opłat za ponowne przyłączenie do sieci zależą od Twojego rejonu dystrybucyjnego. Nie ma znaczenia, z jakim sprzedawcą prądu masz umowę, ale to w jakim obszarze dystrybucji energii mieszkasz.

Odcięcie od prądu i ponowne przyłączenie – ile to potrwa?

Jak szybko możemy zostać odcięci od prądu

  • natychmiast - w losowych przypadkach, w sytuacji kradzieży prądu i ze względów bezpieczeństwa (np. uszkodzenie instalacji elektrycznej lub samego licznika) prąd może zostać odłączony natychmiast.

Wyłączenie za zadłużenie

  • po ok. 30 dniach od przekroczenia terminu płatności - jeśli zalegasz z płatnościami dostawca może odciąć prąd dopiero po tym, jak otrzymasz wezwanie do zapłaty za zaległe rachunki. Odłączenie energii może nastąpić po 30 dniach od wyznaczonego terminu płatności (termin zapłaty znajdziesz na fakturze). Może się zdarzyć, że takie wezwanie dotrze do Ciebie z opóźnieniem.

Jeżeli w momencie jego odebrania masz mniej niż 7 dni na zapłatę, możesz złożyć reklamację. Jeśli zostanie uznana czas spłaty możesz wydłużyć nawet do 45 dni. Jeśli masz problemy finansowe i nie możesz w wyznaczonym terminie zapłacić za rachunki, niektórzy operatorzy mogą zgodzić się, żebyś na spłacenie zadłużenia w ratach.

Jak szybko możemy zostać ponownie podłączeni do sieci

Niezwłocznie po usunięciu przez Ciebie przyczyny odłączenia energii. Tyle teoria, w praktyce decyduje o tym kolejność zgłoszeń, bo w kolejce przed Tobą mogą czekać inni. W dalszej części artykułu znajdziesz dane kontaktowe do sprzedawców.

Brak energii w mieszkaniu nie zawsze musi oznaczać odcięcie od prądu

Brak prądu nie musi od razu oznaczać, że operator odciął Cię od energii. Zdarzają się większe awarie sieci, np. w wyniku uszkodzeń czy zjawisk atmosferycznych. W przypadku wątpliwości skontaktuj się z operatorem lub po prostu sprawdzić bezpieczniki.

Pamiętaj, że jeśli z jakiegoś powodu obecny dostawca przestał Ci odpowiadać, zawsze możesz zmienić sprzedawcę prądu. Możesz skorzystać z porównywarki Rachuneo, która pomoże Ci wybrać dostawcę, którego oferta będzie dla Ciebie najlepsza – uwzględni Twoje potrzeby, dodatkowe korzyści i bonusy. Jeśli cena jest dla Ciebie najważniejsza, pomoże Ci obniżyć rachunki za prąd nawet o kilkaset złotych rocznie. W przypadku niektórych sprzedawców, Rachuneo może zaoszczędzić Ci też czas załatwiając formalności za Ciebie bezpośrednio z nowym sprzedawcą prądu.

Nie zapomnij jednak, aby przed zmianą sprzedawcy uregulować wszystkie rachunki z obecnym.

Porównaj ceny energii w Twoim regionie