W jakich sytuacjach możemy zostać odłączeni od prądu?
Odłączenie prądu z naszej winy
Odcięcia prądu i kosztów za jego ponowne przyłączenie możemy się spodziewać, jeśli:
- o 30 dni przekroczyliśmy wskazany na fakturze termin zapłaty rachunku.
- instalacja elektryczna jest uszkodzona lub ma jakąś wadę,
- nielegalnie pobieramy energię, czyli po pobieramy prąd poza licznikiem,
W tych przypadkach wina leży po naszej stronie, dlatego za ponowne przyłączenie prądu będziemy musieli zapłacić. Najpierw jednak będziemy musieli naprawić sytuację, instalację lub zapłacić zaległe rachunki w przypadku zadłużenia.
Odłączenie prądu nie z naszej winy
Odłączenie prądu może się nam przydarzyć także nie z naszej winy, np. gdy zaleje nas sąsiad, a to spowoduje zwarcie instalacji. Niestety i w takiej sytuacji będziemy zmuszeni do zapłaty za ponowne podłączenie, niemniej możemy ubiegać się o zwrot kosztów w ramach odszkodowania lub skorzystać z pomocy ubezpieczalni.
Czy wiesz, że:
Nie ma znaczenia, z jakim sprzedawcą prądu masz umowę, ale to w jakim obszarze dystrybucji energii mieszkasz. W Polsce jest 5 obszarów dystrybucyjnych, przypisanych do 5 operatorów: Enea, Energa, PGE, Innogy, Tauron.
Odłączenie za niezapłacone rachunki za energię - co robić, z kim się kontaktować?
Niezapłacone rachunki skutkują odłączeniem prądu. W celu wznowienia dostaw należy jak najszybciej uregulować zalegające płatności. Możesz skorzystać u Operatora z możliwości rozłożenia zalegających płatności za prąd na raty. Aby skorzystać z ratalnej spłaty należności za prąd skontaktuj się z twoim dostawcą.
Jaki jest czas na zapłacenie rachunku za prąd?
Na każdej fakturze za prąd znajduje się termin, do którego musimy uregulować opłaty. Po upływie 30 dni od terminu płatności dostawca wyśle nam wezwanie do zapłaty. W przypadku odebrania wezwania, lub po wystawieniu pierwszego awizo (w sytuacji nieodebrania przesyłki) mamy 14 dni na spłatę długu. Jeżeli tego nie zrobimy - zostaniemy pozbawieni prądu w gospodarstwie.
Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie przewodnik, co robić, z kim i jak się skontaktować, jeśli powodem odcięcia od prądu są niezapłacone rachunki.
ENEA
- Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) zdalny czat, lub na adres mailowy kontakt@enea.pl. W tytule wiadomości wpisz „Windykacja”, a w treści wiadomości podaj numer telefonu do siebie.
- Po zaksięgowaniu wpłaty na koncie Enea i potwierdzeniu, że kwota spłaty zgadza się z kwotą zaległości Enea wznowi dostawy prądu.
- Jeśli chcesz skorzystać z możliwości ratalnej spłaty należności za prąd, skontaktuj się z Eneą telefonicznie, poprzez formularz internetowy lub korespondencją tradycyjną.
ENERGA
- Po zaksięgowaniu wpłaty na koncie Energii i potwierdzeniu, że kwota spłaty zgadza się z kwotą zaległości Energii wznowi dostawy prądu. Energa nie wymaga przesłania potwierdzenia wpłaty.
- Jeśli chcesz przyspieszyć ponowne przyłączenie do prądu, idź z dowodem wpłaty do dowolnego Punktu Obsługi Klienta.
- Jeśli chcesz skorzystać z możliwości rozłożenia płatności na raty, wypełnij wniosek, który znajdziesz na stronie Energii. Znajdziesz go w zakładce “dokumenty do pobrania”. Wypełniony wniosek złóż osobiście lub w elektronicznym Biurze Obsługi Klienta.
PGE
- Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) na adres serwis@gkpge.pl.
- Zadzwoń do PGE pod numer telefonu: 422 222 222 - powiedz, że zapłaciłeś zaległe rachunki, a potwierdzenie wpłaty wysłałeś mailem. W trakcie tej rozmowy ustalisz dalsze kroki.
Innogy
- Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) na adres informacja@innogy.com.
- Zadzwoń pod numer 22 821 46 46 - powiedz, że zapłaciłeś zaległe rachunki, a potwierdzenie wpłaty wysłałeś mailem. W trakcie tej rozmowy ustalisz termin wznowienia dostawy energii elektrycznej.
Tauron
- Wyślij potwierdzenie wpłaty (plik pdf, skan lub zdjęcie potwierdzenia) na adres dom@tauron.pl.
- Zadzwoń pod numer 32 606 0 606 i powiedz, że zapłaciłeś zaległe rachunki, a potwierdzenie wpłaty wysłałeś mailem. W trakcie tej rozmowy ustalisz termin wznowienia dostawy energii elektrycznej.
- Jeśli nie możesz opłacić wszystkich należności w terminie, możesz wnioskować o rozłożenie płatności na raty. W tym celu należy wypełnić wniosek na stronie firmy Tauron.
Odcięcie od prądu spowodowane awarią instalacji, licznika i innymi przyczynami - co robić, z kim się kontaktować?
W zależności od powodu wyłączenia i dostawcy, procedury mogą się nieco od siebie różnić. Jeśli zostałeś odcięty od prądu z innych powodów, niż niezapłacone rachunki, albo nie wiesz, co jest przyczyną odłączenia - skontaktuj się ze swoim dostawcą energii.
Ile kosztuje ponowne podłączenie prądu u operatorów?
Aktualnie koszt za ponowne podłączenie prądu jest taki sam w całej Polsce i wynosi 136,86 zł brutto.
Odcięcie od prądu i ponowne przyłączenie – ile to potrwa?
Jak szybko możemy zostać odcięci od prądu
- natychmiast - w losowych przypadkach, w sytuacji kradzieży prądu i ze względów bezpieczeństwa (np. uszkodzenie instalacji elektrycznej lub samego licznika) prąd może zostać odłączony natychmiast.
W przypadku wyłączenia za zadłużenie - po ok. 30 dniach od przekroczenia terminu płatności - jeśli zalegasz z płatnościami dostawca może odciąć prąd dopiero po tym, jak otrzymasz wezwanie do zapłaty za zaległe rachunki. Może się zdarzyć, że takie wezwanie dotrze do Ciebie z opóźnieniem.
Jeżeli w momencie jego odebrania masz mniej niż 7 dni na zapłatę, możesz złożyć reklamację. Jeśli zostanie uznana czas spłaty możesz wydłużyć nawet do 45 dni. Jeśli masz problemy finansowe i nie możesz w wyznaczonym terminie zapłacić za rachunki, niektórzy operatorzy mogą zgodzić się, żebyś na spłacenie zadłużenia w ratach.
W sytuacji, gdy odbiorca znajduje się w wyjątkowo trudnej sytuacji finansowej, może zgłosić się do ośrodka pomocy społecznej po specjalny zasiłek celowy. W zależności od przypadku może on podlegać zwrotowi lub być bezzwrotny.
Jak szybko możemy zostać ponownie podłączeni do sieci
Niezwłocznie po usunięciu przez Ciebie przyczyny odłączenia energii. Tyle teoria, w praktyce decyduje o tym kolejność zgłoszeń, bo w kolejce przed Tobą mogą czekać inni. W dalszej części artykułu znajdziesz dane kontaktowe do sprzedawców.
Brak energii w mieszkaniu nie zawsze musi oznaczać odcięcie od prądu
Brak prądu nie musi od razu oznaczać, że operator odciął Cię od energii. Zdarzają się większe awarie sieci, np. w wyniku uszkodzeń czy niesprzyjających warunków atmosferycznych. W przypadku wątpliwości skontaktuj się z operatorem lub po prostu sprawdzić bezpieczniki.
Pamiętaj, że jeśli z jakiegoś powodu obecny dostawca przestał Ci odpowiadać, zawsze możesz zmienić sprzedawcę prądu. Możesz skorzystać z porównywarki Rachuneo, która pomoże Ci wybrać dostawcę, którego oferta będzie dla Ciebie najlepsza – uwzględni Twoje potrzeby, dodatkowe korzyści i bonusy. Jeśli cena jest dla Ciebie najważniejsza, pomoże Ci obniżyć rachunki za prąd nawet o kilkaset złotych rocznie. W przypadku niektórych sprzedawców, Rachuneo może zaoszczędzić Ci też czas załatwiając formalności za Ciebie bezpośrednio z nowym sprzedawcą prądu.
Nie zapomnij jednak, aby przed zmianą sprzedawcy uregulować wszystkie rachunki z obecnym. W przypadku braku uregulowania należności twoja umowa zostanie cofnięta i nie będzie mogła dojść do skutku.