Wysoki rachunek za prąd - przyczyny oraz reklamacja

Przedstawiamy potencjalne przyczyny oraz jak skutecznie złożyć reklamację.
Fot. pixabay

Porównaj oferty internetu w Twojej lokalizacji





Porównaj oferty operatorów w kilka sekund

Przenoszę numer
Nowy numer
Abonament
Na kartę
Z telefonem
Bez telefonu

Porównaj oferty prądu w Twojej lokalizacji

Dla domu

Jeżeli otrzymamy zbyt duży rachunek za prąd warto złożyć odwołanie, aby uniknąć dodatkowych kosztów. Zanim jednak zabierzemy się za składanie reklamacji, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka kwestii z tym związanych.
Masz dość obecnego sprzedawcy prądu?
Sprawdź inną ofertę
W skrócie:
  • Przyczyną zawyżonych rachunków za prąd może być błąd zakładu energetycznego, awaria licznika, ale też większe zużycie energii w naszym domu.
  • Jeżeli odwołanie okaże się bezpodstawne, możemy narazić się na koszty związane ze sprawdzaniem licznika.
  • Firma energetyczna jest zobowiązana zareagować na złożoną przez nas reklamacje rachunku za prąd w ciągu 14 dni roboczych.
  • W 2022 roku rachunki za prąd będą wyższe, ponieważ firmy podnoszą ceny energii. W takiej sytuacji nie ma możliwości złożenia reklamacji.
  • Jeżeli nie zadowala Cię aktualny sprzedawca prądu, możesz podpisać nową umowę przez Rachuneo.

Wysokie rachunki za prąd – przyczyny

Pojawienie się wysokiego rachunku za prąd może być błędem zakładu energetycznego lub skutkiem awarii licznika. Jednak przyczyną może okazać się wyższe zużycie prądu w naszym domu.

Na wyższe rachunki za energię elektryczną mogą mieć wpływ różne czynniki:

  • Nowe sprzęty elektryczne
  • Awarie sprzętów elektrycznych
  • Remonty
  • Nowy lokator/goście
  • Grzałki elektryczne/nagrzewnice
  • Klimatyzator
  • Podwyżki cen prądu
  • Zepsuty licznik

Sprawdź! Ile prądu zużywają sprzęty domowe (lodówka, piekarnik, bojler)

Każdy odbiorca energii elektrycznej może żądać sprawdzenia licznika przez firmę energetyczną. Trzeba jednak uważać, ponieważ jeżeli licznik będzie działał prawidłowo, to my ponosimy koszty związane z jego sprawdzeniem. Warto więc wcześniej upewnić się, że przyczyna leży po stronie licznika zanim złożymy reklamacje rachunku za prąd.

Czy wiesz, że…

Zbyt wysoki stan licznika może być skutkiem kradzieży prądu. Nielegalny pobór prądu jest przestępstwem karalnym i podejrzenia trzeba zgłaszać policji lub dystrybutorowi energii elektrycznej.

Reklamacja rachunku za prąd – jak powinna wyglądać?

Kiedy jesteśmy pewni, że zawyżone rachunki za prąd nie są skutkiem większego zużycia energii w naszym domu, możemy złożyć odwołanie. W reklamacji zbyt dużego rachunku za prąd powinno znaleźć się:

  • Imię i nazwisko
  • Numer klienta
  • Numer i stan licznika
  • Adres poboru energii i adres korespondencyjny
  • Dane z faktury
  • Powód reklamacji

Wzór reklamacji

Pobierz wzór reklamacji

O czym należy wiedzieć przy składaniu reklamacji?

Firma energetyczna ma obowiązek odpowiedzieć i rozpatrzyć nasze odwołanie w okresie 14 dni roboczych. Należy pamiętać, że złożenie odwołania nie zwalnia nas z obowiązku uregulowania opłaty z faktury. Jeżeli okaże się, że zbyt wysoki rachunek za prąd był bezpodstawny dostaniemy zwrot kosztów na konto.

Twoje rachunki mogą być coraz wyższe przez rosnące ceny energii. Rachuneo poleca sprawdzić dostępne dopłaty do rachunków lub oferty alternatywnych sprzedawców prądu.

Sprawdź, czy otrzymasz rekompensatę za prąd: https://www.rachuneo.pl/dodatek-oslonowy

Płacisz za dużo za prąd? Sprawdź energooszczędne sprzęty

Ranking lodówek

Ranking zmywarek

Ranking pralek

Odwołanie od wysokiego rachunku za prąd - jak wysłać? 

Reklamacje wysyłać można przez formularz internetowy, mailem, pocztą lub złożyć w Biurze Obsługi Klienta. 

Gotowe wzory reklamacji zawyżonego rachunku za prąd można wypełniać i wysyłać na stronach niektórych firm. W przypadku, gdy nie znajdziemy takiej opcji wzór odwołania pobieramy wzór reklamacji w pliku pdf, drukujemy i wypełniamy. 

W przypadku pytań odnośnie odwołania firmy zachęcają do kontaktu telefonicznego na infolinii.

Tauron reklamacje

Infolinia czynna pn - pt od 7:00 do 20:00; tel.: 991

Enea reklamacje

Infolinia czynna pn – pt od 6:00 do 22:00, sob od 8:00 do 16:00;

tel.: 611 111 111

PGE reklamacje

Infolinia czynna pn – pt od 8:00 do 19:00, tel.: 422 222 222

Energa reklamacje

Infolinia czynna pn – pt od 7:00 do 20:00; tel.: 555 555 555

Innogy reklamacje

Infolinia czynna pn – pt od 8:00 do 16:00; tel.: 22 821 46 46

Wysoki rachunek za prąd - podwyżki cen energii 

Większość Polaków korzysta z podstawowych ofert sprzedawców z urzędu (lokalnych Operatorów Systemu Dystrybucyjnego: Enea, Energa, PGE, Innogy, Tauron). Te oferty charakteryzują się tym, że zanim sprzedawcy podniosą w nich cenniki, muszą uzyskać zgodę Urzędu Regulacji Energetyki. Co roku, w okolicy grudnia i stycznia do URE spływają wnioski o aktualizację stawek. Aktualnie mówi się o kolejnym, drastycznym wzroście cen. W związku z tym należy przygotować się na wyższe rachunki, szczególnie przy sporym zużyciu. W takiej sytuacji nie ma możliwości złożenia reklamacji i uzyskania zwrotu pieniędzy. 

Odbiorcy zagrożeni ubóstwem energetycznym mogą otrzymać rekompensaty za prąd. Kolejną opcją jest zmiana sprzedawcy. Na rynku funkcjonuje wiele sprzedawców alternatywnych, którzy posiadają oferty z dodatkami, takimi jak pomoc fachowców, bony na przyszłe opłaty, gwarancja ceny lub zielona energia. Jeżeli żadna z powyższych opcji nie jest satysfakcjonująca można oszczędzać prąd w domu. Nie pozwoli to na duże obniżenie rachunków, jednak pomoże złagodzić efekty podwyżek. 

Zmiana na lepsze – co proponują inne firmy?

W przypadku, gdy czujesz się poszkodowany, a jakość obsługi w danej firmie jest niezadowalająca, łatwo możesz zmienić dostawcę prądu. Jest bardzo wielu dostawców, którzy oferują różne stawki. Dzięki porównywarce cen prądu Rachuneo unikniesz zawyżonych rachunków za prąd i znajdziesz dla siebie najbardziej opłacalną ofertę. Pytania i wątpliwości dotyczące zmiany dostawcy kierować możesz również na kontakt@rachuneo.pl

Możesz zmienić sprzedawcę przez internet
Wybierz pakiet
Porównaj ceny energii w Twoim regionie