Część klientów otrzymuje jedną fakturę za prąd, ale są klienci, którzy otrzymują dwie faktury. W artykule tłumaczymy, dlaczego tak jest oraz czym różnią się faktury prognozowe od rozliczeniowych.
- Od rodzaju umowy ze sprzedawcą energii zależy, czy będziemy dostawać dwie czy jedną fakturę.
- Jeśli otrzymujesz fakturę prognozową płacisz z góry za energię, którą wg sprzedawcy zużyjesz.
- Faktura rozliczeniowa rozlicza różnice pomiędzy prognozowanym a faktycznym zużyciem prądu.
- Faktura za faktyczne zużycie energii elektrycznej jest fakturą rozliczeniową, nie wymaga faktur prognozowanych
Dedykowane produkty pod Twoje potrzeby
Jakie są rodzaje faktur za prąd?
Większość z nas otrzymuje jedną fakturę za prąd. Obejmuje ona koszt energii czynnej (faktycznie zużytej) oraz koszty dostawy (dystrybucji) prądu do naszego domu. Taką fakturę otrzymujemy od sprzedawcy energii, z którym podpisaliśmy umowę kompleksową.
Jeśli podpisaliśmy ze sprzedawcą energii tylko umowę sprzedażową, będziemy otrzymywać dwie osobne faktury:
- fakturę za energię czynną od nowego sprzedawcy energii, oraz
- fakturę za dostawę energii czynnej do naszego domu od naszego operatora systemu dystrybucyjnego (OSD).
Skoro wiemy, że liczba faktur za prąd zależy od rodzaju podpisanej umowy, czas zrozumieć różnice pomiędzy rodzajami faktur.
Większość sprzedawców energii daje klientom możliwość wyboru sposobu rozliczeń: możesz wybrać, czy chcesz otrzymywać faktury prognozowane i rozliczeniowe, albo rozliczać się jedną fakturą wg rzeczywistego zużycia prądu.
Co to jest faktura prognozowana (zaliczkowa)?
W branży energetycznej i telekomunikacyjnej funkcjonują tzw. faktury prognozowane. Sprzedawca na podstawie Twojego dotychczasowego zużycia energii szacuje, ile jej zużyjesz w kolejnych miesiącach. Otrzymujesz prognozę zużycia, a na jej podstawie – fakturę do opłacenia. Płacisz więc za prąd „z góry”, a nie za rzeczywiste zużycie energii. Faktury prognozowane mogą uwzględniać także inne czynniki, takie jak zmienność cen energii na rynku czy sezonowe trendy zużycie prądu.
Czy faktury prognozowe należy opłacać?
Zgodnie z prawem jesteś zobowiązany do opłacenia faktury prognozowanej. Nawet wtedy, gdy prognozowana kwota wydaje Ci się zbyt wysoka. Jeśli prognoza okaże się nieprecyzyjna i powstanie napłata, kwota nadwyżki zostanie zaliczona na poczet przyszłego rozliczenia. Kolejny rachunek będzie więc niższy. W przypadku niedoszacowania zużycia prądu trzeba natomiast wyrównać niedopłatę. Brakująca kwota zostanie doliczona do faktury w nadchodzącym okresie rozliczeniowym.
Czym jest faktura rozliczeniowa?
Po zakończeniu okresów rozliczeniowych na fakturach prognozowanych sprzedawca prądu wystawi Ci fakturę rozliczeniową. Jeśli zużyjesz mniej prądu, nadpłata za fakturę zostanie zaliczona na poczet kolejnych faktur; jeśli zużyjesz więcej prądu, niż zakładała prognoza – będziesz musiał dopłacić. Wszystkie informacje dostaniesz na fakturze rozliczeniowej wystawionej przez sprzedawcę. W przypadku dużych rozbieżności można wystąpić o wystawienie faktury korygującej, zgodnej z faktycznym zużyciem energii elektrycznej.
Faktury za rzeczywiste zużycie prądu
Niektórzy klienci nie otrzymują najpierw faktur prognozowanych, a później faktury rozliczeniowej. Rozliczają się na podstawie rzeczywistego zużycia energii elektrycznej, czyli „z dołu”. Odczyty licznika przeprowadza inkasent sprzedawcy prądu i na tej podstawie sprzedawca prądu wystawia nam od razu fakturę rozliczeniową za zużyty prąd.
Faktury za rzeczywiste zużycie energii, opłacane „z dołu”, dają większą kontrolę nad rachunkami za prąd. Zmiana sposobu rozliczeń jest bezpłatna, ale zwykle powoduje zmianę wysokości dotychczasowej opłaty abonamentowej/handlowej.
Jak zmienić sposób rozliczeń za energię ze sprzedawcą prądu?
Wystarczy skontaktować się Biurem Obsługi Klienta swojego sprzedawcy prądu i zapytać, w jaki sposób możesz zmienić sposób rozliczeń. Zazwyczaj sprzedawcy wymagają przesłania wniosku o zmianę sposoby rozliczeń. Każdy ze sprzedawców może mieć własny wzór wniosku; poniżej prezentujemy wniosek firmy Innogy (obecnie E.ON):