Formularz kontaktowy
Podaj swój adres e-mail
Nieprawidłowy adres e-mail
Prosimy o podanie numeru telefonu - ułatwi to nam dalszy kontakt
Sprawdź czy wpisałeś poprawnie numer i upewnij się że ma 9 cyfr
Musisz zaakceptować regulamin
Twoje dane osobowe są przetwarzane zgodnie z Polityką prywatności.
Dziękujemy
Twoje dane zostały przesłane i zapisane w systemie. Wkrótce skontaktujemy się z Tobą i przekażemy dalsze instrukcje.
Ups! Coś poczło nie tak podczas przesyłania formularza.
Zamknij

Faktury za prąd – jakie są i czym się różnią?

Odpowiadamy na pytanie, czym są faktury kompleksowe, sprzedażowe, prognozowane i rozliczeniowe.
Fot: pixabay
Porównaj oferty prądu w Twojej lokalizacji
Przenoszę numer
Nowy numer
Abonament
Na kartę
Z telefonem
Bez telefonu
Porównaj oferty prądu w Twojej lokalizacji
Dla domu

Porównaj oferty prądu w Twojej lokalizacji
Część klientów otrzymuje jedną fakturę za prąd, ale są klienci, którzy otrzymują dwie faktury. W artykule tłumaczymy, dlaczego tak jest oraz czym różnią się faktury prognozowe od rozliczeniowych.
W skrócie:
  • Od rodzaju umowy ze sprzedawcą energii zależy, czy będziemy dostawać dwie czy jedną fakturę.
  • Jeśli otrzymujesz fakturę prognozową płacisz z góry za energię, którą wg sprzedawcy zużyjesz.
  • Faktura rozliczeniowa rozlicza różnice pomiędzy prognozowanym a faktycznym zużyciem prądu.
  • Faktura za faktyczne zużycie energii elektrycznej jest fakturą rozliczeniową, nie wymaga faktur prognozowanych

Jakie są rodzaje faktur za prąd?

Większość z nas otrzymuje jedną fakturę za prąd. Obejmuje ona koszt energii czynnej (faktycznie zużytej) oraz koszty dostawy (dystrybucji) prądu do naszego domu. Taką fakturę otrzymujemy od sprzedawcy energii, z którym podpisaliśmy umowę kompleksową.

Jeśli podpisaliśmy ze sprzedawcą energii tylko umowę sprzedażową, będziemy otrzymywać dwie osobne faktury:

  • fakturę za energię czynną od nowego sprzedawcy energii, oraz
  • fakturę za dostawę energii czynnej do naszego domu od naszego operatora systemu dystrybucyjnego (OSD).

Skoro wiemy, że liczba faktur za prąd zależy od rodzaju podpisanej umowy, czas zrozumieć różnice pomiędzy rodzajami faktur.

Czy wiesz, że...

Większość sprzedawców energii daje klientom możliwość wyboru sposobu rozliczeń: możesz wybrać, czy chcesz otrzymywać faktury prognozowane i rozliczeniowe, albo rozliczać się jedną fakturą wg rzeczywistego zużycia prądu.

Co to jest faktura prognozowana (zaliczkowa)?

W branży energetycznej i telekomunikacyjnej funkcjonują tzw. faktury prognozowane. Sprzedawca na podstawie Twojego dotychczasowego zużycia energii szacuje, ile jej zużyjesz w kolejnych miesiącach. Otrzymujesz prognozę zużycia, a na jej podstawie – fakturę do opłacenia. Płacisz więc za prąd „z góry”, a nie za rzeczywiste zużycie energii. Faktury prognozowane mogą uwzględniać także inne czynniki, takie jak zmienność cen energii na rynku czy sezonowe trendy zużycie prądu.

Czy faktury prognozowe należy opłacać?

Zgodnie z prawem jesteś zobowiązany do opłacenia faktury prognozowanej. Nawet wtedy, gdy prognozowana kwota wydaje Ci się zbyt wysoka. Jeśli prognoza okaże się nieprecyzyjna i powstanie napłata, kwota nadwyżki zostanie zaliczona na poczet przyszłego rozliczenia. Kolejny rachunek będzie więc niższy. W przypadku niedoszacowania zużycia prądu trzeba natomiast wyrównać niedopłatę. Brakująca kwota zostanie doliczona do faktury w nadchodzącym okresie rozliczeniowym.

Czym jest faktura rozliczeniowa?

Po zakończeniu okresów rozliczeniowych na fakturach prognozowanych sprzedawca prądu wystawi Ci fakturę rozliczeniową. Jeśli zużyjesz mniej prądu, nadpłata za fakturę zostanie zaliczona na poczet kolejnych faktur; jeśli zużyjesz więcej prądu, niż zakładała prognoza – będziesz musiał dopłacić. Wszystkie informacje dostaniesz na fakturze rozliczeniowej wystawionej przez sprzedawcę. W przypadku dużych rozbieżności można wystąpić o wystawienie faktury korygującej, zgodnej z faktycznym zużyciem energii elektrycznej.

Faktury za rzeczywiste zużycie prądu

Niektórzy klienci nie otrzymują najpierw faktur prognozowanych, a później faktury rozliczeniowej. Rozliczają się na podstawie rzeczywistego zużycia energii elektrycznej, czyli „z dołu”. Odczyty licznika przeprowadza inkasent sprzedawcy prądu i na tej podstawie sprzedawca prądu wystawia nam od razu fakturę rozliczeniową za zużyty prąd.

Faktury za rzeczywiste zużycie energii, opłacane „z dołu”, dają większą kontrolę nad rachunkami za prąd. Zmiana sposobu rozliczeń jest bezpłatna, ale zwykle powoduje zmianę wysokości dotychczasowej opłaty abonamentowej/handlowej.

Jak zmienić sposób rozliczeń za energię ze sprzedawcą prądu?

Wystarczy skontaktować się Biurem Obsługi Klienta swojego sprzedawcy  prądu i zapytać, w jaki sposób możesz zmienić sposób rozliczeń. Zazwyczaj sprzedawcy wymagają przesłania wniosku o zmianę sposoby rozliczeń. Każdy ze sprzedawców może mieć własny wzór wniosku; poniżej prezentujemy wniosek firmy Innogy (obecnie E.ON):

Porównaj ceny energii w Twoim regionie