Jak zrobić przelew na poczcie?

Pokazujemy sposoby na zrobienie przelewu pocztowego oraz wymieniamy ich wady i zalety
Fot. Poczta Polska (PR)
Przelew pocztowy jest coraz rzadziej wykorzystywanym sposobem do przekazywania pieniędzy czy płacenia rachunków. Nie można jednak zapomnieć, że przelew przez pocztę można zrobić za pośrednictwem listonosza czy wielu placówek w mniejszych miejscowościach.
W skrócie:
  • Przez Pocztę Polską można przekazać pieniądze na dwa sposoby: wpłatą, a więc przelewem na konto bankowe i przekazem, a więc gotówką dostarczaną przez listonosza
  • Przelewy pocztowe wiążą się z bardzo różnymi opłatami transakcyjnymi, które rosną wraz ze zwiększaniem wysyłanej kwoty
  • Przelewy przez Rachuneo Płatnosci są cyfrową alternatywą dla przelewów pocztowych
Płać swoje rachunki wygodnie i bez kolejek!
Płacę rachunki

Jak zrobić przelew z Poczty Polskiej? 

Przelew w złotówkach na poczcie można zrobić na dwa sposoby, które różnią się tym, jak odbiorca otrzyma pieniądze.

Przekaz pocztowy 

Pieniądze dostarcza listonosz, a nadawca może wysłać je w placówce pocztowej lub przez internet. Jest to więc gotówka, która trafia prosto do odbiorcy. W zależności od potrzeb dostępny jest zwykły przekaz pocztowy lub Ekspres Pieniężny, a cena usługi waha się od 6 do około 30 zł, jeżeli wysyłamy kwotę nie większą niż 200 zł. Kiedy jednak potrzebujemy wysłać większą ilość pieniędzy koszt może wynieść nawet kilkaset zł! 

A jak długo idzie przelew z poczty? Jest to od 2 do 4 dni roboczych, a przy Ekspresie Pieniężnym sami wybieramy czy pieniądze mają dojść “na teraz”, “na dziś” czy “na jutro”.

Wpłata, a więc jak zrobić przelew na poczcie na konto? 

Robiąc “wpłatę”, robimy swego rodzaju przelew bankowy na poczcie. Żeby go wykonać należy udać się do placówki Poczty Polskiej z odpowiednią ilością gotówki, wypełnić formularz uzyskany w okienku i zapłacić dodatkowo za usługę. Pieniądze dojdą na konto bankowe odbiorcy w ciągu kilku dni

Wzór formularza do pobrania

Jak wypełnić formularz do przelewu pocztowego? 

  1. Nazwa odbiorcy - imię, nazwisko i adres osoby, do której chcesz wysłać pieniądze lub nazwa firmy/urzędu i adres
  2. Nr rachunku odbiorcy - numer konta bankowego osoby/firmy/urzędu, do której chcesz wysłać pieniądze
  3. Kwota - liczbowo kwota, którą chcesz wysłać 
  4. Kwota słownie - słownie kwota, którą chcesz wysłać 
  5. Nazwa zleceniodawcy - twoje imię, nazwisko i adres
  6. Tytułem - tytuł/nazwa przelewu

Ile dokładnie idzie przelew z poczty? To zależy od wybranej opcji: 

  • Wpłata standard: przelew z poczty na konto odbiorcy wpłynie na drugi dzień roboczy po jego przyjęciu.
  • Wpłata standard priorytet: tutaj wszystko zależy od czasu wysłania przelewu i sesji Elixir.Jeżeli wyślemy pieniądze do godziny 14 w dniu roboczym, powinny dojść jeszcze tego samego dnia. Przelewy wysłane w weekend, dni robocze po godzinie 14, święta lub dni wolne od pracy będą dostarczone w następnym dniu roboczym, a więc czas oczekiwania może wydłużyć się do kilku dni. 
  • Wpłata ekspres: wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym. Przelew z poczty Polskiej na konto dostarczany jest natychmiastowo, pod warunkiem, że wpłaty dokonaliśmy od 6 do 21 w dni robocze lub od 6 do 20 w sobotę. W innych godzinach przesłanie pieniędzy pocztą będzie niemożliwe. 

Ile kosztuje przelew na poczcie?

Warto zwrócić uwagę na to ile kosztuje zrobienie wpłaty na poczcie. Przelewanie kwot w wysokości do 600 zł nie jest drogim przedsięwzięciem. W opcji standardowej będzie nas kosztować 3,40 zł, a przy wpłacie ekspres jest to 7 zł - jednak w przypadku przelewów natychmiastowych można znaleźć tańsze i dostępniejsze opcje. Na Rachuneo Płatności za szybki przelew promocyjnie zapłacimy 4,49 zł za każde przelane 5000 zł, a operację wykonamy bez względu na godzinę i dzień tygodnia. 

Za czas powstania poczty w Polsce przyjmuje się 1558 rok. Od tego czasu jej historia stała się bardzo bogata i ciekawa. Obejmuje wiele przeobrażeń, rozwój i wreszcie drogę ku cyfryzacji i unowocześnieniu.

Opłacanie rachunków na poczcie - wady i zalety

Największym minusem opłacania rachunków (na przykład robienia opłat za prąd, gaz, telefon komórkowy) na poczcie jest potrzeba udania się do placówki Poczty Polskiej i stanie w długich kolejkach. Wiąże się to ze sporym ograniczeniem czasowym uwarunkowanym godzinami otwarcia punktów pocztowych. Należy również sprawdzać opłaty transakcyjne, które rosną przy zwiększaniu wysyłanej kwoty. W tym przypadku ułatwieniem może być cennik na stronie Poczty Polskiej, w którym można sprawdzić wysokość opłaty za daną usługę. 

Dużym plusem jest szeroki wachlarz usług, w których klienci mogą ze względu na wymagania i dostępność finansową wybrać najlepszą dla siebie opcję. Docenić należy również ilość punktów pocztowych i ich dostępność w mniejszych miejscowościach. 

Cyfrowa alternatywa dla opłacania rachunków na poczcie? 

Przez Rachuneo Płatności możesz w mobilny i wygodny sposób opłacać swoje rachunki w ramach nowoczesnego systemu BlueCash. Po darmowym zarejestrowaniu się, serwis pozwala na kontrolę opłat przez zebranie ich w jednym miejscu, wysyłanie przelewów ekspresowych i na telefon.

Porównaj ceny energii w Twoim regionie